Generalforsamling: International krise nødvendiggør stor dansk fødevareproduktion

Truende fødevaremangel fordrer et opgør med bl.a. efterafgrøder samt brak- og vådlægning af landbrugsarealer – lyder det fra Bæredygtigt Landbrugs formand

GF - Peter Kiær på Bygholm 4 2022

En international mangel på mad truer som følge af krigen i Ukraine, og den tilspidsede situation kræver nye beslutninger, også om fødevareproduktionen.

Sådan lød det onsdag eftermiddag fra Bæredygtigt Landbrugs formand Peter Kiær, da han holdt sin beretning på foreningens generalforsamling. Foran omkring 300 medlemmer mødt frem på Bygholm Landbrugsskole i Horsens forklarede Peter Kiær, at Danmark mere end nogensinde har et globalt ansvar for at opretholde en stor fødevareproduktion:

”Vi repræsenterer kornkammeret i Europa – vi har pligt til at producere. Vi skal undgå en humanitær krise”, lød det fra formanden.

I en beretning, der ligeledes omhandlede klimapolitik, minkskandale samt efterårets landbrugsaftale, fyldte den øjeblikkelige internationale krise meget. Peter Kiær understregede således, at Bæredygtigt Landbrug vil gøre sit til, at vi ikke havner i en fødevarekrise. Formanden slår bl.a. til lyd for at erstatte de af landbruget forhadte efterafgrøder med højeffektive vinterafgrøder samt at sætte en stopper for EU’s planer om at udtage fire procent af de europæiske landbrugsarealer.

”Samtidig må krav om at tage jord ud af produktion til braklægning, vådlægning og andre formål ophøre – og de massive restriktioner, der allerede er pålagt dyrkningsjorden, rulles tilbage. Nu”, sagde Peter Kiær.

”Danske landmænd producerer klima- og miljøvenligt. Det vil vi blive ved med. Det er et stort ansvar, politikerne påtager sig, hvis de forhindrer dansk og europæisk landbrug i at producere fødevarer, som verden har brug for. Det er alvor – det må også gå op for politikerne”, tilføjede Bæredygtigt Landbrugs formand.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk (tekst), og Jens Sillesen, jsi@baeredygtigtlandbrug.dk (foto)

(Ovenstående er også sendt ud som pressemeddelelse fra Bæredygtigt Landbrugs generalforsamling. Du kan læse hele formandens beretning fra generalforsamlingen via linket herunder).

Generalforsamling: Læs hele formandens beretning her