Det var Københavns Kommune, der gav tilladelse til de store spildevandsudledninger, der i de seneste uger har været genstand for massiv mediedækning.
Men det betyder ikke, at Københavns Kommune udskiller sig fra mængden. Det er nemlig den måde, systemet er indrettet på.
”Det er jo absurd, at kommunerne bestemmer, hvor meget kommunens renseanlæg må udlede spildevand. Det gør jo, at der reelt ikke bliver stillet krav, som der gør i det øvrige samfund”, siger direktør i Bæredygtigt Landbrug, Hans Aarestrup.
Her peger han på Københavns Kommune som et lysende eksempel.
Kommunen har ikke bare givet tilladelse til udledningen, men også set igennem fingre med, at renseanlæggene overskred tilladelsen. Det er ”Center for Miljøbeskyttelse”, der giver tilladelserne. Men dette er en afdeling under Københavns Kommune, og her vurderer man, at det kommunale spildevand ikke er problematisk.
Flere overskridelser
Selvom det i tilladelserne er specificeret, at renseanlæggene i København må udlede store mængder spildevand, er de alligevel blevet overskredet. Det fremgår af Københavns Kommunes spildevandsplan fra 2018, hvor der står:
”BIOFOS har overskredet udledningstilladelsens krav til maksimal bypass-mængde på Renseanlæg Lynetten i 2013 og 2014”.
Lidt senere skriver man om renseanlægget Damhusåen:
”BIOFOS har overskredet udledningstilladelsens krav til maksimal bypass-mængde i 2014 og 2015”.
For eksempel var tilladelsen i 2015 på 3,6 mio. m3 spildevand, mens Damhusåen udledte hele 4,0 mio. m3.
Årsagen er også klar. Det er ikke enkeltstående tilfælde, men simpelthen fordi kommunerne i området har accepteret, at kapaciteten på renseanlæggene ikke er fulgt med spildevandsmængden:
”Renseanlæggenes mangel på kapacitet betyder, at store mængder mekanisk renset spildevand under kraftig regn ledes udenom det biologiske rensetrin og direkte til Øresund – det såkaldte bypass”.
Alligevel var der ingen sanktioner for den massive ekstraudledning.
”En landmand eller en hvilken som helst anden borger, der havde lavet et tilsvarende svineri, ville være blevet straffet økonomisk med en kæmpe bøde. Her gør man reelt ingenting”, siger Hans Aarestrup.
Politikerne vidste besked
Politikere i Københavnsområdet har stået i kø for at bedyre deres uskyld og sendt aben videre til embedsværket, men informationerne fremgår af spildevandsplan 2018, der blev præsenteret af den vikarierende borgmester for teknik og miljø, Karina Vestergård Madsen fra Enhedslisten. Se mere i linket HER.
Ser man på sammensætningen af bestyrelsen i det selskab, der står med ansvaret for spildevand i Storkøbenhavn, er der påfaldende mange politikere. Bestyrelsesposterne, der giver et honorar på mindst 100.000 kr. om året, har en række borgmestre fra omegnskommunerne i København.
Listen fremgår nedenfor:
Leo Larsen, bestyrelsesformand (tidl. departementschef i Miljøministeriet)
Kent Max Magelund (S), næstformand – borgmester, Brøndby
Leif Pedersen (SF) – kommunalbestyrelsesmedlem, Albertslund
Morten Dreyer (DF) – kommunalbestyrelsesmedlem, Dragør
Thomas Gyldal Petersen (S) – borgmester, Herlev
Mikkel Dencker (DF) – kommunalbestyrelsesmedlem, Hvidovre
Michel Berg (S) – kommunalbestyrelsesmedlem, Rødovre
Henrik Rasmussen (C) – borgmester, Vallensbæk
Dorthe Von Bülow – projektleder, HOFOR A/S
Astrid Skotte – presseansvarlig, HOFOR A/S
Sara C. B. Christensen – vandkvalitetsspecialist, HOFOR A/S
Helle Parsberg – teamleder, HOFOR A/S
Simon Aggesen (C) – borgmester, Frederiksberg (observatør)
Leif Meyer Olsen (V) – kommunalbestyrelsesmedlem, Glostrup (observatør)
Peter Hamborg Faarbæk (S) – kommunalbestyrelsesmedlem, Høje-Taastrup (observatør)
Ebbe Rosenberg (S) – kommunalbestyrelsesmedlem, Ishøj (observatør)
Af Jens Sillesen, jsi@baeredygtigtlandbrug.dk