peter-kjaer-knudsen-juli-2015

Svineproducenter ønsker årlig generalforsamling i Danish Crown

11. okt 2023 / Af

”Vi har haft meget fokus på at sikre en ejerskabsfornemmelse, og at vi generelt skal være mere aktive som ejere. Og det gør man kun ved at få noget indflydelse!”

Sådan siger Peter Kjær Knudsen – svineproducent og et kendt medlem af Bæredygtigt Landbrug – til Landbrugsavisen ovenpå tirsdagens stormøde på Bygholm Landbrugsskole i Horsens om Danish Crowns konkurrencedygtighed.

Ikke færre end 350 Danish Crown-leverandører var mødt op, og cirka halvdelen af leverancerne til slagteriet var dermed repræsenteret på mødet. Der var tydelig opbakning til at modernisere forholdene i slagterikoncernen.

Peter Kjær Knudsen, som var en af initiativtagerne til mødet, fortæller, at gruppen helt konkret har foreslået, at der skal etableres en model med en årlig generalforsamling, ligesom det er tilfældet i mange andre virksomheder. Initiativgruppens forslag går på, at ejerne på en generalforsamling skal have stemmeret i forhold til antal leverede kilo – sidstnævnte er der dog ikke helt enighed om.

Også Maskinbladet og Effektivt Landbrug har skrevet om stormødet i Horsens, der var lukket for offentligheden.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@blb.dk