Af Nikolaj Schulz, chefjurist i Bæredygtigt Landbrug
Sønderborg Kommune er på mere end gyngende juridisk grund med de indsatsplaner, der lægger op til et sprøjteforbud for lokale landmænd.
Én ting er, at det truende pesticidforbud er både usagligt og udtryk for en virkelighedsfjern opfattelse – en kommune har som altovervejende hovedregel slet ikke retlig kompetence til at forbyde pesticider!
Hvis et forbud skal iværksættes, skal der helt særlige undersøgelser til. Det er ikke nok med løsrevne henvisninger til modelberegninger eller overordnede tal fra databaser over registrerede udledninger.
Hvis kommunen skal gribe ind, må det være et krav, at kommunen iværksætter konkrete målinger og dokumenterer enhver overskridelse i forhold til den nuværende lovlige brug af pesticider. Ellers er det Miljøstyrelsen, der godkender – og evt. tilbagekalder – sprøjtemidler.
Alle de dyre og besværlige ting i målsætningen om at forbyde pesticider ser kommunerne desværre alt for ofte stort på.
Det er ærgerligt, at det her skal forbi en domstol. Men det bliver uden tvivl den kedelige konsekvens for skatteborgerne i de kommuner, der forsøger at begrænse moderne og klimarigtig landbrugsproduktion, hvor lovlige og godkendte pesticider er en nødvendig bestanddel.
Og bare for at slå det helt fast:
Det er ikke nok at komme med en pose penge i kompensation som et slags hold kæft-bolsje. Ingen skal inddrage god landbrugsjord uden saglig grund og fuld erstatning.