steensig

Forbrugerekspert: Landmænd skal vise deres gode arbejde frem

27. sep 2016 / Af

”Vi skal ikke være bange for forbrugerne, men se dem som sparringsparterne. Vi har nogle forbrugere, som forventer åbenhed og ærlighed. Vi skal turde at vise, hvordan vi gør, og hvorfor vi driver landbrug, som vi gør. Vi behøver ikke alle være økologer, eller alt skal være Morten Korch, når vi er en industriel landbrugsproduktion. Nej, vi skal stå ved vores produktion, vise vi har styr på den og fortælle det,” sagde sociolog og forbrugerekspert Eva Steensig, som var oplægsholder på Hverringe Gods forleden, hvor hun på Realdanias Landbrugsforum gav et indblik i forbrugernes vaner.

 

Det er ikke bare en sundhedsdille, at danskerne er mere kvalitetsbevidste, når de handler fødevarer, mener Eva Steensig.

”Vi har en dansk befolkning, som begynder at tage et ansvar. Fordi vi blandt andet ikke længere tror ubetinget på, at der er et samfund, som griber os,” sagde Eva Steensig.

Forbrugerne kan ikke få for meget fakta

Når holdningen til bæredygtighed tager form blandt befolkningen og skaber større interesse, så kræver det også mere information og let tilgængelig fakta, forklarede forbrugereksperten. Eva Steensigs indspark må have gjort indtryk i det fynske, for blandt de fremmødte sad både landmænd, politikere, producenter, studerende, Dansk Supermarked Group med mere.

Vi får ikke forbrugerne til at læse lange rapporter, men hvis vi kan lave noget simpelt og skabe noget symbolik. Så vil der være stor interesse hos forbrugerne,” sagde Eva Steensig og kiggede opfordrende rundt i godssalen.

Landmænd må ikke være bange for forbrugerne

”Forbrugerne tager mere op af lommen for at købe sundhed, det er en tendens, som er blevet hverdag i landet og ikke bare påvirker forbrug, men også fritidsliv og arbejdsliv,” forklarede sociologen. Eva Steensig understregede derfor også, at legitimitet ikke kommer automatisk, og vi kan spørge os selv; Er det troværdigt, når vi som landmænd siger det ene og det andet?

”Det er ikke nødvendigvis fordi, at forbrugerne vil redde verden. Men vi ser et træk til det nære og det lokale. De vil vide, hvor tingene kommer fra, og hvordan det er produceret.”

Forbrugereksperten sluttede af med at forklare, at vi ikke bare skal forvente, at forbrugerne køber danske fødevarer, men også imødekomme deres forventninger til dansk landbrug. Det drejer sig om at give dem letfordøjelig information, så de kan gennemskue produkternes tilbliven.

Af Ditte Birkebæk, dib@baeredygtigtlandbrug.dk